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Possible worlds
An
essentially human activity is the construction of worlds, realities,
truths and lies, like the culture, science, mythology, etc…
The
only way to notice that a world is unreal is to compare it
with the description of the real world, but reality is not
defined, the reality was
constructed by others, by us, our nervous system cannot differentiate
between a stimulate and a hallucination, since both are single
nervous excitations. For that reason, usually we resort to the
notion of reality more extended, the rationalist and empiricist
one of science, the mercantile one, of modern capitalism, and
the bourgeois of the mental habits of the normal users of literature.
The reality is only an axis of reference to evaluate fictitious
worlds, the reality is, according to Rorty a successful narrative.
Leibniz
represented God like contemplating to logics combinations from
different individuals and choosing this world, like the set
more coarsely compatible (thus inviting Voltaire to comment
out satirical of which this one is the best possible worlds);
and Aristotle who inaugurates this type of investigations through
question the ontological statute of the future contingents.
The
following series of possible worlds is an invitation to think
about alternative universes that are defined in terms of specific
changes from this universe, in the beauty of the nature and
its forms, and in the implications that the technological advances
and the human development have and will have if they are not
ecologically correct.
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Comentarios
Mundos posibles
Una actividad esencialmente humana es la construcción
de mundos, realidades, verdades y mentiras, tales como la cultura,
la ciencia, la
mitología etc.
La única manera de percatarse de que el mundo no es
real es compararlo
con la descripción del mundo real, peor la realidad no está definida
sino construida por otros, por nosotros, nuestro sistema nervioso
no puede diferenciar entre un estímulo "real" y
una alucinación, ya que ambas son respuestas de los nervios
ante estímulos. Por
esta razón normalmente recurrimos a la noción más
amplia de realidad, la Empírica y racionalista de la ciencia
y la mercantilista del capitalismo moderno, y la burguesa de los
hábitos mentales de los usuarios
normales de la literatura.
La realidad solo es un eje de referencia
para evaluar mundos ficticios. La realidad, según Rorty,
es una
narrativa exitosa. Leibniz representaba a Dios contemplando
las combinaciones lógicas
de
diferentes individuos y escogiendo este mundo, como la combinación
más
rudimentariamente compatible (invitando a Voltaire a satirizar
acerca de cuál es el mejor de los mundos posibles) y Aristóteles
quien inicia
este tipo de investigaciones mediante el cuestionamiento del
estatuto ontológico
de futuras contingencias.
Ésta serie de mundos posibles es una invitación a
meditar acerca de universos alternos que están definidos
en términos
de cambios
específicos respecto a éste universo, en la belleza
de la naturaleza y sus formas, y en la implicaciones que los
avances tecnológicos
y el desarrollo humano tienen y tendrán si no son ecológicamente
correctas.
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