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This work began almost by chance and had neither the view nor
the intention that it would later become a body of work. It all
began with a visit which had been put off time and again to Moises
Ville, my mother’s native town and the place where the Fridman
and Werbin families (my maternal grandparents) and many other
families lived before the end of the XIX century.
There
I took photos of historic places, buildings, cemeteries…
I didn’t stop clicking. The feeling of this place was…
strange. I was struck by the presence of ghosts, the way in which
the uninhabited buildings were filled with them; absences, solitude,
abandonment, everything was there and nothing was predictable.
On my return to Buenos Aires and when scanning my photos, simply
to make an appropriate cutting, a create a better contrast…
I found that I looked at them and I did not see in them what I
had experienced in the place. Using the means that digital photographic
programs (Photoshop 5.5, Corel 9, Photoimpact) give us, I found
myself searching for a way so that those who should see my photos
would not see them as being just documentary, but I could convey
to them what I had experienced. In this way cut outs of windows,
doors, almost transparent buildings began appearing, ghosts: I
believe that this disappearance has to do with my later reasoning,
with those empty spaces that we have as individuals and as a society,
those things or histories that some are allowed to remember and
others that even today are slow to become visible.
continue...
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Esta
obra fue comenzada a construir de una forma casi azarosa, sin
perspectiva ni intenciones de que iba a tener cuerpo de obra más
tarde. Todo comenzó con una visita postergada muchas veces
a Moises Ville, ciudad natal de mi madre y sitio donde se radicaron
las familias Fridman y Werbin (mis abuelos maternos) y muchas
otras antes de que finalice el siglo XIX.
Allí
saqué fotos de lugares históricos,edificios,cementerios....
no dejaba de gatillar. La sensación en este lugar fue...
rara, me impresionó cómo que había fantasmas,
que los edificios deshabitados estaban poblados con ellos; ausencias,
soledad, desamparo, todo estaba allí y nada había
previsible. Al regreso a Bs. As. y scannear mis fotos, sólo
para hacer un recorte adecuado, dar mejor contraste.... me encontré
que las miraba y no veía allí lo que me había
pasado en el lugar, y me encontré buscando con los medios
que nos dan los programas fotográficos digitales
(Photoshop 5,5; Corel 9;Photoimpact) la manera de que él
que viese mis fotos no las registre sólo como documentales,
sino que yo le pudiese transmitir lo que me había ocurrido.
Así fueron apareciendo recortes de ventanas, puertas, edificios
casi transparentes, fantasmas: Esta desaparición tiene
que ver, creo yo por mis razonamientos posteriores, con esos espacios
vacíos que tenemos personales y como sociedad, esas cosas
o historias que algunas están permitidas recordar y otras
aun hoy tardan en hacerse visibles .
continúa...
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