Comments
'Creatures' is a series of photographs depicting real and
imaginary animals and is divided into two parts, the first consist
of images that are direct observations of what was before the camera.
The genesis began when as a young child I would accompany my mother
to buy food at a live poultry market and being shocked at what happens
to the creatures we live with, raise and consume. To see a living
thing one minute and a pile of raw flesh and bones the next has a
long term and profound effect on how one views life and death.
The second half of this body of work is made up of imaginary creatures, made
out of photographic fragments of former living things and re-assembled. This
section began through an accidental flopping and double exposing of a negative
onto a sheet of photographic paper and when processed being surprised to find
this Creature looking back at me from I knew not where. This inspired me to explore
what would happen with other animals and I began photographing and collecting
detail images of animals from museums, taxidermist, the streets.
These photographs act as an unconventional way to confront
and ask ourselves who we are and to explore what emotions arise
from our subconscious when we stare back at these Creatures,
some which we eat and could eat us. The works are meant to redirect
our focus into experiencing a dark side of our nature from a
different perspective.
The images can have an unusual ability to touch rudiments of
our character in ways that can be disturbing, frightening, nightmarish
and full of anxiety and dread. Exploring uncomfortable emotions
in our nature are just as valid as any other. The value of these
images is revealed when the viewer and the work interact, touching
something deep within the psyche that can uncover, awaken and
create new experiences from things hidden in our makeup.
These photographs are a form of questions that each viewer
can look at as if in a mirror.
Which of these images speak to us, what do they say about how
we feel, experience and think. The power of images is their ability
to focus, expand and connect mind to mind.
.
Date of work
Late 1970's - 2008
|
| |
Comentarios
Criaturas
es una serie de fotografías que describen
animales reales e imaginarios y que está dividida en dos
partes, la primera consiste en imágenes que son observaciones
directas de lo que se encontraba ante la cámara. El génesis
comenzó cuando de pequeño, acompañaba a
mi madre a comprar comida en un mercado de carnes con animales
vivos y al conmocionarme con lo que les pasaba a las criaturas
con las que vivimos, mismas que criamos y consumimos. El observar
a un ser vivo en un minuto y que se convierte una pila de carne
cruda y huesos en el siguiente, tiene un efecto profundo y duradero
en cómo uno ve la vida y la muerte.
La
segunda parte de este trabajo está realizada con criaturas
imaginarias, con fragmentos de fotografías de cosas vivientes
y re-ensambladas. Esta sección comenzó con una
doble exposición accidental de un negativo en una hoja
de papel fotográfico y al ser procesado, me sorprendí al
encontrar a esta criatura mirándome desde no sé donde.
Esto me inspiró a explorar que pasaría con otros
animales y comencé a fotografiar y a coleccionar imágenes
detalladas de animales de museos, de taxidermistas, de las calle.
Estas
fotografías actúan como una forma poco convencional
de confrontarnos y de preguntarnos quienes somos, así mismo
de explorar que emociones surgen de nuestros subconscientes cuando
miramos a estas criaturas, algunas de las cuales comemos y que
podrían comernos a nosotros. El trabajo está destinado
a redireccionar nuestro foco en experimentar el lado obscuro
de nuestra naturaleza desde una perspectiva diferente.
Las
imágenes pueden tener una inusual habilidad de tocar
rudimentos de nuestro carácter en formas que pueden ser
perturbadoras, atemorizantes, como pesadillas nocturnas llenas
de ansiedad y temor.
Explorar emociones incómodas en nuestra naturaleza es
tan válido como cualquier otra cosa. El valor de éstas
imágenes es revelado cuando el espectador y el trabajo
interactúan, tocando profundamente la psique que puede
develar, despertar y crear nuevas experiencias de cosas ocultas
detrás de nuestros maquillajes.
Estas
fotografías
son una manera de cuestionar lo que cada espectador puede ver
como si fuera en un espejo.
Cuáles de estas imágenes nos hablan, qué nos
dicen sobre cómo nos sentimos, experimentamos y pensamos.
El poder de las imágenes es su habilidad de enfocar, expandir
y conectar mente con mente.
Fecha de realización
Finales de los 70s - 2008
|